اولین کارها بعد از مرگ عزیزان

 

اولین کارها بعد از مرگ عزیزان

 

مراسم تدفین و ترحیم اگرچه از جمله مراسم غم انگیز و حزن آلود در زندگی است اما از آنجایی که غالبا با همراهی افراد بسیاری از دوستان و آشنایان صورت می گیرد باید به بهترین نحو ممکن انجام گیرد. با توجه به این که صاحبین مراسم در این شرایط از اوضاع روحی برخوردار نیستند تهیه و تدارک همه وسایل پذیرایی و برگزاری مراسم برای آنها بسیار سخت است.

به همین دلیل است که مراکز خدماتی وجود دارد که می‌توانید برای انجام بسیاری از امور در مراسم تدفین و ترحیم از این امکانات استفاده کنید.

 

 

چه کارهایی در روز تدفین و ترحیم باید انجام گیرد

 

در روز تدفین معمولا همراهان بسیاری حضور دارند که نیاز است برای حضور آنها شرایط خوبی مهیا شود. این اتفاق ناگوار ممکن است شرایط را برای کنترل و مدیریت مراسم سخت‌تر کند اما در نظر گرفتن بسیاری از موارد و انجام آنها می تواند کار را کمی آسان تر نماید. در ادامه به برخی از خدماتی که در این زمینه در بهشت زهرا توسط موسسات خدمات رسانی انجام می‌شود می‌پردازیم:

 

اجاره صندلی و سایبان بهشت زهرا

 

یکی از مهمترین مواردی که باید به یاد داشته باشید اجاره صندلی و سایبان است، به این ترتیب در طول مراسم نیازی نیست که میهمانان ایستاده باشند و یا اگر شرایط جوی نامساعدی حاکم باشد مثل آفتاب شدید، گرمای هوا، بارندگی و... وجود یک سایبان امکان را برای حضور آسان تر می نماید. به نظر می‌رسد این دو قلم از مهمترین امکاناتی است که برای میهمانان در مراسم تدفین یا ترحیم باید آماده کنید. قیمت کرایه صندلی و چادر مراسم ختم بستگی به مواردی چون تعداد صندلی‌ها و چادرها و مسیر حمل آنها خواهد داشت.

 

خرید سنگ قبر

 

معمولا مدتی بعد از خاکسپاری نیاز است که سنگ مزار اصلی را روی مقبره قرار داد، بنابراین خرید سنگ قبر یکی دیگر از کارهای مهمی  است که باید بعد از انجام مراسم تدفین انجام گیرد. انتخاب و خرید سنگ قبر کار چندان مشکلی نیست چرا که سنگ فروشی های بسیاری در سطح شهر وجود دارد که کارهای مربوط به آماده سازی سنگ قبر را انجام می دهند. همچنین در نزدیکی بهشت زهرا نیز بازار بزرگ فروش سنگ قبر، حکاکی و انجام امور مربوط به آن قرار دارد که می‌توانید از آن بهره مند شوید. قیمت سنگ مزار نکته مهمی در این رابطه است که باید گفت بستگی به مواردی چون جنس سنگ مزار و ابعاد آن و میزان حکاکی روی آن خواهد داشت.

 

انواع سنگ مزار

 

شکل رایج سنگ مزار در ایران با سنگ مرمر و سنگ گرانیت ساخته می شود. مرمر و گرانیت انواع مختلفی دارند که هرکدام بسته به شرایط و ویژگی های خود قیمت متفاوتی  دارند. اغلب این سنگ ها در دو رنگ سفید و مشکی انتخاب می‌شوند. حکاکی کردن روی سنگ ها نیز بخشی از کار است. معمولا با انتخاب یک شعر یا متن زیبا، نام و نام خانوادگی متوفی و همچنین تاریخ تولد و فوت انجام می‌گیرد.

 

آمبولانس حمل متوفی

 

معمولا از محل غسل و تطهیر تا قطعه مورد نظر تدفین متوفی نیاز است که آمبولانس متوفی را حمل کند. این کار را آمبولانس‌های مخصوص حمل متوفی در بهشت زهرا انجام می‌دهند، ضمن این که این کار ممکن است از محل فوت متوفی تا بیمارستان یا از محل غسل و تطهیر متوفی تا شهر دیگری انجام گیرد. در هر صورت باید هماهنگی های لازم جهت همراهی یک آمبولانس مخصوص انجام شود.

 

ترخیص متوفی از فرودگاه

 

برای عزیزانی که در خارج از کشور یا استان‌های دیگر فوت می‌کنند، حمل متوفی با هواپیما انجام می گیرد. بنابراین مراحل ترخیص متوفی از فرودگاه جهت انجام مراسم ختم نیز بخشی از کارهایی است که در روز خاکسپاری یا قبل از آن باید انجام گیرد. این کار مراحل قانونی بسیاری دارد که می‌توان انجام آن را به موسسات با تجربه در این زمینه سپرد.

 

حلوا و خرما مراسم ختم

 

مهمترین بخش پذیرایی در مراسم ختم در ایران را حلوا و خرما تشکیل می دهد. این حداقل امکاناتی است که برای پذیرایی در نظر گرفته می شود. می توان سایر وسایل پذیرایی مثل انواع میوه، انواع آبمیوه، آب معدنی، کیک و... را نیز در فهرست پذیرایی قرار داد، اما معمولا در روز خاکسپاری پذیرایی به همین خرما و حلوا ختم می‌شود. با این وجود بخش مهمی از پذیرایی را به خود اختصاص  می‌دهند که نیاز است در روز مراسم به این نکته توجه شود.

 

تاج گل تسلیت

 

تاج گل تهیه شده از گل های طبیعی یا مصنوعی نیز بخشی از ملزومات مراسم ختم است. هرشخصی که در مراسم تدفین و ترحیم حاضر می‌شود می‌تواند به عنوان همدردی تاج گل تسلیت به همراه داشته باشد. در محل بهشت زهرا و همچنین مسیرهای ورودی به آن گل فروشی‌های بسیاری وجود دارد که می‌توان تاج گل تسلیت یا دسته گل از آنها تهیه کرد. قیمت تاج گل بستگی به ابعاد آن و تعداد گل ها و نوع گلی که سفارش می‌دهید خواهد داشت.

 

بنر تسلیت

 

بسیار رایج است که برای عرض تسلیت و همدردی با خانواده متوفی بنرهای تسلیت درب منزل یا محل کسب اعضای خانواده قرار گیرد. این بنرها حاوی جملات تسکین دهنده و یا ابراز ارادت و همدردی دوستان و آشنایان نسبت به خانواده متوفی است. بنرهای تسلیتی در ابعاد و اندازه‌های مختلفی تهیه می شوند، اغلب جنس این بنرها پارچه ای است اما در سال های اخیر استفاده از بنرهای جنس پلی استر بسیار رایج است. سفارش بنرهای تسلیت قیمت زیادی ندارد با این حال همه چیز بستگی به سفارشی که دارید خواهد داشت.

سامانه الکترونیک بهشت زهرا

جمع بندی نهایی

 

برگزاری مراحل تدفین و ترحیم در ایران دارای آداب و رسومی است که به جا آوردن آنها باعث تسلی خاطر بازماندگان می شود، بنابراین انجام این امور می‌تواند یکی از دغدغه های خانواده‌های داغدار باشد که با دریافت چنین خدماتی از مراکز معتبر که بسیاری از آنها در محل بهشت زهرا واقع هستند می توان به خوبی مراسم را مدیریت کرده و همه مواردی که به آنها اشاره کردیم را به خوبی انجام داد. برای این که بتوانید در روز مراسم به خوبی همه امور را مدیریت کنید باید از قبل تمام مواردی که ما در مقاله به آنها اشاره کردیم را به یاد داشته باشید تا بتوانید همه آنها را به خوبی انجام دهید.

 

> صفر تا صد خدمات ترحیم در سراسر کشور

۵
از ۵
۱۸ مشارکت کننده
نقی زاده گفت:
وقت بخیر
خوبه که ما آدم ها قبل از قرار گرفتن در این شرایط سخت و دردناک همون طور که خودمون رو باید آماده کنیم برای این شرایط بلکه برای اینکه مراسم خوبی را داشته باشیم باید یک برنامه ریزی خوبی رو هم انجام بدیم.
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش