سنگ قبر مرمر به همراه ویژگی ها و معایب آن

درباره سنگ مرمر

 

سنگ مرمر از سنگهای آهکی دگرگون است ابتدا سنگهای رسوبی آهکی تشکیل شده و سپس به مرور زمان دگرگون شده است . این تبدیل به این علت است که ساختار اولیه اش تغییر یافته  سنگ آهک و دولومیت، دوباره متبلور شده و مرمر کریستالی تشکیل شده است .
سنگ مرمر به رنگهای مختلفی تشکیل شده از جمله سفید، خاکستری ، سیاه ، مرمر سبز، قرمز، زرد و ارغوانی .
سنگی است بسیار زیبا و جلاپذیر و شفاف ؛ که نور را از خود عبور می دهد و سختی آن بین ۳ تا ۵/۵ است .
بسیاری از مرمرها زمانی که در معرض عوامل جوی قرار می گیرند ، دوام و استحکام خود را از دست می دهند و برخی از انواع سنگ مرمر دارای ۹۹ درصد کربنات کلسیم هستند . وجود املاح بعضی از فلزات مانند آلمینیوم و منیزیم در سنگ مرمر باعث تنوع رنگ آن می شود ، مرمر خالص کاملا ً سفید است .

 

مرمر در فضای خارجی :

 

در حال حاضر در کشور ایران مرسوم شده که سنگ مرمر برای اماکن متبرکه و مساجد استفاده می شود ، به همین علت چنانچه شما بخواهید از این سنگ برای پوشش جایی استفاده کنید ؛ برای شما یک مسجد یا حسینیه یا امامزاده را تداعی می نماید .  نمی شود کتمان کرد که نیاکان ما برای تزئینات داخلی این زیارتگاهها بهترین مصالح از هر نوع را انتخاب کرده اند و صد البته از سنگها، زیباترین آنها را که مرمر باشد . در گذشتۀ نه چندان دور از سنگ مرمر بعضا ً در نمای ساختمانها استفاده شده است وهمینطور در فضاهای مذهبی در قسمتهای خارجی کمی تا قسمتی به کار رفته است .
بررسی این دو کاربرد در نماهای خارجی مشخص می نماید که سنگ مرمر بدرد فضای خارجی نمی خورد و بودن در معرض برف و باران، در محیط باز باعث می شود که مرمر دوام و استحکام خود را از دست بدهد و دچار هوازدگی شود .
هوازدگی در سنگ مرمر به دو صورت سطحی و عمقی اتفاق می افتد . سنگ مرمر در فضای خارجی با مرور زمان دچار هوازدگی سطحی می شود و روی سنگ و قسمت اصلی آن در آب حل شده ودر رنگ اصلی و ساب براقیّت خود را از دست می دهد  نفوذ آب در رگه های نه چندان محکم مرمر و خوردن قسمت های ضعیف آن و بعضا ً یخ زدگی وبه تبع آن انقباض و انبساط ، باعث ترک خوردگی در عمق سنگ مرمر استفاده شده در سنگ قبر بعد از سال ها می شود .
حتی در رواقهای حرمهای مطهر قسمت هایی داریم که مسقف هستند، ولی در معرض هوای آزاد قراردارند .

ولی به هر حال خیلی از افراد سنگ مرمر را برای سنگ قبر انتخاب می کنند ، ایران مزار زیر سازی قبر را قبل از نصب سنگ قبر انجام میدهد تا از نفوذ آب در زیر سنگ قبر جلوگیری کند و ما سنگ های مرمر با ضخامت بالا ( چهار سانتی متر به بالا ) را پیشنهاد میکنیم البته برای مقاوم سازی سنگ اصلی از مواد های خاصی که پشت سنگ اضافه می کنند استفاده می شود 

نگران کم رنگ شدن سنگ مرمر بعد از سال ها نباشید به راحتی با هزینه کم سنگ با ساب زدن درخشنده تر می شود .

 

مرمر در فضای داخلی :

 

بیشترین استفاده از مرمر در کشور ما ، محیط های مذهبی است . این مکان ها دارای مراجعه کننده زیاد و در تماس و لمس بالا می باشد . سنگ مرمر برای چنین فضاهایی امتحان خود را پس داده و این سنگ اصیل و زیبا هرچه قدر پا بخورد براق تر شده و ظاهرش خراب نمی شود و فقط کمی حالت چرمی پیدا می کند .

راجع به زیبایی سنگ مرمر هرچه بگوییم کم است . از لحاظ علم فیزیک ما وقتی جسم را می بینیم که نور از آن شیء به چشم ما می خورد یعنی چنانچه ما به جسمی نگاه می کنیم و پشت جسم را نمی بینیم، یعنی نور از آن جسم رد نمی شود و ما فقط سطح آن جسم را می بینیم .
حالا وقتی ما به سنگی نگاه می کنیم فقط روی آن را می بینیم و ضخامت سنگ را که می تواند چهار سانتی متر باشد نمی بینیم . سنگ مرمر نور را از خود عبور می دهد و اتفاقی که می افتد این است که شما وقتی به سنگ مرمر نگاه می کنید ، اجزاء و اشکالی را می بینید که مثلا ً در عمق ۳ میلیمتری سنگ است و این موضوع به سنگ مرمر یک خاصیت نمایش سه بعدی می دهد . 
البته در معماری قدیم از این خاصیت رد شدن نور استفاده کرده و چنانچه می خواستند از ماده ای استفاده کنند که نور را رد کرده ولی جسم وضوح تصویری نداشته باشد از سنگ مرمر استفاده می کردند . در معماری جدید این استفاده به نوع دیگری شایع شده که چنانچه بخواهند فضایی را به صورت غیر مستقیم روشن کنند و در عین حال منبع نورانی زیبا باشد، از سنگ مرمر استفاده می کنند تقریبا ً اکثر خریداران، این سنگ را بصورت برّاق و صیقلی می پسندند که بسیار بجاست.
اگر مزار در محیط بسته باشد بهترین و زیباترین سنگ که میتوان استفاده کرد مرمر است  که نمونه آن در امامزاده ها میتوان رویت کرد .

 

قیمت سنگ مرمر

 

زیبای منحصر به فرد این سنگ برای سنگ مزار این است که وقتی سنگی را برش دادیم و مناسب سنگ مزار است فقط یک نمونه از آن است و مشابه آن در هیچ جای جهان وجود ندارد که همین دلیل یکی از دلایل گران بودن سنگ مرمر است .
 یکی دیگر از دلایل ظریف و لطیف بودن سنگ است  به همین علت اکثر معادن مرمر سنگ می بایست با ظرافت و حساسیت خاصی از معدن برداشت و به مرحله فرآوری ارسال کند و هزینه تمام شده سنگ در ابتدا بالا می رود .

زیباترین سنگ که می توان در جهان پیدا کرد از خانواده سنگ مرمر هاست و کشور ایران یکی از دارندگان بهترین و زیباترین سنگ مرمر است .

 

قوانین بهشت زهرا برای نصب سنگ قبر

 

در هر مرحله بهشت یار بهترین مشاور خرید سنگ قبر شماست !

021-91018839

 

 

۵
از ۵
۱۷ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش