سنگ قبر را کی باید گذاشت؟

سنگ قبر را کی باید گذاشت؟

 

نوشتن نام میت روی قبر برای شناسایی او از نظر شرعی جایز است. همچنین جایز است که روی قبر علامتی با سنگ یا چوب یا گل و امثال آن گذاشته شود؛ زیرا ابوداوود در کتاب «سُنن»، به نقل از «کثیر بن زید المدنی» و او به نقل از المطلّب می­گوید: زمانی که «عثمان بن مظعون» درگذشت، جنازه او را آوردند و دفن کردند. پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلّم) به مردی دستور دادند تا سنگی بیاورد. آن مرد نتوانست سنگ را بیاورد؛ لذا پیامبر برخاستند و آستین‌‌هایشان را بالا زدند.

کثیر به نقل از المطلّب می­گوید: این ماجرا از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلّم) برایم چنین نقل شد که: زمانی که آن حضرت آستین­هایش را بالا زد، من سفیدی بازوان مبارکشان را دیدم. پیامبر سنگ را برداشتند و بالای سر میت نهادند و فرمودند: «من با این نشانه، قبر برادرم را می­شناسم و هر کس از خویشاوندانم که فوت کند را در کنار او به خاک می­سپارم». «حافظ بن حجر»(رحمه الله) می­گوید: سند این حدیث حسن است.

امام العینی در «شرح السنن» (ج6، ص157، انتشارات مکتبة الرشد) می­گوید: «در حدیثی فقهی آمده است: جایز است که در کنار قبر، علامتی با سنگ یا امثال آن گذاشته شود. همچنین جایز است اموات هر فرد، در یک قطعه مشترک به خاک سپرده شوند. بر این اساس نوشتن لوح و نصب آن بر بالای سر میت نشانه است».

امام مجتهد «تقی‌‌الدين السبکی» می­گوید: «اگر به اندازه شناسایی، مطلبی نوشته شود، جای اشکال نیست؛ زیرا مستحب است چیزی برای شناسایی میت درج شود». (حاشیة شیخ عمیرة بر شرح علامه جلال المحلی بر «المنهاج»، تألیف امام النووی الشافعی، 1/410، انتشارات دار الفکر).

بر این اساس، نصب سنگ قبر منقوش به نام میت، برای تشخیص اموات جایز است. این امر نه بدعت شمرده می­شود و نه مخالف با سنت شریف نبوی است؛ بلکه اصل آن در حدیث شریف نیز آمده و امت اسلام چه سلف و چه خلف، بدون هیچ منکری بر اساس آن عمل کرده و می­کنند.

 

زمان نصب سنگ قبر

 

از قدیم الایام رسم بوده که در اربعین فوت هرشخص ، نزدیکان و دوستان و آشنایان بر سر مزار متوفی به عزاداری میپردازند و با شستن و گلاب پاشی بر مزار مرحوم فاتحه ای نثار روح درگذشته می خوانند.

بهترین زمان برای نصب سنگ چند روز قبل از مراسم چهلم متوفی می باشد اما در نظر داشته باشید اگر به نکات زیر توجه نفرمایید  ممکن است نصب سنگ قبر به تعویق بیافتد.

 

زمان سفارش سنگ قبر

 

حتما توجه داشته باشید که در همان دهه اول فوت متوفی تصمیم خود را برای خرید سنگ قبر نهایی کنید ، توجه کنید که طراحی و

آماده سازی سنگ بین 8 تا 15 روز زمان میبرد و بستگی به مدل انتخابی شما دارد.

 

قوانین محل نصب سنگ

 

هر آرامستانی قوانین خاص خود را دارد و اگر شما قوانین آرامستان محل فوت متوفی خود را ندانید ممکن است در زمان نصب یا بعد از نصب سنگ مزار دچار مشکلاتی شوید که مجبور به تخریب مزار و تعویض سنگ قبر شوید.

در اینجا کلیک کنید تا قوانین نصب سنگ مزار در بهشت زهرا را بخوانید.

 

درباره صفر تا صد طراحی، ساخت و نصب سنگ مزار 

۴
از ۵
۲۲ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش