سوره های مناسب شب اول قبر

 

سوره های مناسب شب اول قبر


در آیات و روایات اشاره شده زمانیکه فردی از دنیا می‌رود، با خواندن سوره‌هایی از قرآن کریم و بعضی از دعاها می‌توانیم منجر به آرامش روح آن فرد شویم. زیرا آنها دستشان از دنیا کوتاه است.

 

بهترین سوره ها برای اموات 

 

برای همه ما پیش آمده که عزیزان خود را از دست بدهیم. برای اموات اولین شبی که به خاک سپرده می‌شوند مهمترین لحظات است؛ از این رو، در آیات و روایات اشاره شده زمانیکه فردی از دنیا می‌رود، با خواندن سوره‌هایی از قرآن کریم و بعضی از دعاها می‌توانیم منجر به آرامش روح آن فرد شویم. به این دلیل که دیگر آنها دستشان از دنیا کوتاه شده و منتظرند تا بازماندگان‌شان برای آنها کاری انجام دهند.


در این خصوص روایاتی وجود دارد که به آثار قرائت قرآن برای اموات اشاره می‌کند؛ به عنوان نمونه امام رضا (علیه السلام) فرمودند: «هر کس قبر مومنی را زیارت کند و در کنار آن هفت مرتبه سوره انّا انزلنا بخواند، خدا او را با صاحب قبر می‌آمرزد». همچنین امام صادق (علیه السلام) فرمودند: بهترین سوره برای اموات این است که سوره تبارک برای میت خوانده شود تا موجب رفع عذاب قبر او شود.

 
از جمله سوره‌هایی که خواندن آن برای اموات سفارش شده است سوره‌های فاتحه، یاسین، صافات، ملک، احزاب و آیه الکرسی می‌باشند. سوره ملک، شصت و هفتمین سوره قران کریم است و ناجی عذاب قبر می‌باشد. خواندن سوره های شب اول قبر به ویژه ملک برای میت بسیار سفارش شده است. همچنین از رسول اکرم (ص) روایت شده است: هر کس در شب سوره ملک را بخواند اجری مانند احیای شب قدر خواهد داشت.

آیه الله جوادی می‌فرمایند: خواندن آیه‌های قرآن به خصوص سوره قدر، حمد، توحید، یس و سایر سوره‌ها برای اموات خوب است. همچنین خواندن قرآن و دعا برای خود شخص هم مفید است و باعث هدایت و نورانی شدن قلبش می‌شود و با هدیه کردن ثواب این قرائت‌ها به روح درگذشته، باعث خوشحالی روحش در عالم برزخ می‌شود.
از این رو می‌توان گفت با خواندن سوره‌های نجات از عذاب قبر فاتحه، تبارک، احزاب، صافات، یس، آیه الکرسی، 7 مرتبه انا انزلنا و... می‌توان ثواب آن را به اهل قبور هدیه کرد. خواندن این سوره‌ها که سفارش بیشتری به آن‌ها شده تا برای درگذشته خوانده شود دارای آثاری هستند که به طور خلاصه عبارتند از:

 
سوره هایی که برای اموات خوب است

 

1.سوره قدر(بخشیده شدن گناهان)
2.سوره حمد
3.سوره یس برای اموات(مصونیت از فشارقبرو...)
4.سوره های فاتحه(بخشش گناهان و رهایی از عذاب فرشتگان نوزده گانه)
5.سوره احزاب(در امان ماندن از عذاب قبر)
6.سوره آیه الکرسی رای نجات از عذاب قبر
 
و سایر سوره‌ها برای اموات خوب است. همچنین خواندن قرآن و دعا برای شخص خواننده هم مفید می‌باشد و منجر به هدایت و نورانی شدن قلبش می‌گردد و با فرستادن ثواب این هدیه‌ها به میت، منجر به خوشحالی او در عالم برزخ می‌شود. از این رو می‌توان گفت با خواندنشان ثواب آن را به اهل قبور هدیه کرد. خواندن این سوره‌های شب اول قبر که بدان سفارش بیشتری شده تا برای میت خوانده شود دارای آثاری هستند که به اجمال در مقابله هر سوره درج شده است.


فضیلت ها و اثرات خواندن سوره‌ها برای اموات


در روایات به انجام برخی اعمال سفارش شده است که از سختی لحظه مرگ کم می‌کنند. واضح است که یکی از کارهای نیک و پسندیده برای روح درگذشته، خواندن قرآن است که در این میان، به خواندن برخی سوره‌ها برای اموات بیشتر سفارش  شده  که در ادامه به آنها‌ اشاره می‌شود.

فضیلت سوره یس: در روایتی توصیه شده است هر کس در قبرستان، سوره یس را قرائت کند؛ عذاب اهل قبر آن قبرستان کم شد
و به تعداد اموات، ثواب برای قرائت کننده نوشته می‌شود و موجب دفع بلاهای دنیا و عذاب‌های آخرت برای او خواهد شد و به همین دلیل است که سوره یس را دافعه" می‌نامند. همچنین از رسول اکرم روایت شده هر کس سوره یس را برای طلب خشنودی خدا بخواند، آمرزیده خواهد شد.

فضیلت سوره فاتحه: قرائت قرآن و خواندن سوره فاتحه ثواب و پاداش زیادی دارد که می‌توانیم این ثواب را به روح درگذشتگان و اموات هدیه کنیم. توصیه می‌شود هنگامی که بر سر مزاری می‌رویم سوره فاتحه را برای او قرائت کنیم، همچنین سفارش شده است که رو به قبله در کنار قبر بنشینیم و با دست گذاشتن روی مقبره، هفت مرتبه سوره قدر را بخوانیم. 

فضیلت خواندن آیه الکرسی: در روایتی از پیامبر اکرم (ص) آمده است هرگاه انسان با ایمانی آیه الکرسی را بخواند و ثواب آن را به اهل قبور هدیه کند، خداوند ثواب آن را داخل قبر هر مرده‌ای می‌کند و به ازای هر کدام از کلمات قرائت شده، ملکی می‌آفریند که برای این شخص تا روز قیامت تسبیح خداوند را می‌گوید. 

فضیلت خواندن آیه الکرسی: در فضیلت این سوره امام باقر فرمودند سوره ملک سوره مانعه است و منجر به رفع عذاب قبر می‌شود و در تورات نیز این سوره برای اموات ذکر شده است. همچنین پیامبر اکرم فرمودند که این سوره نجات دهنده از عذاب قبر است.

فضیلت خواندن سوره صافات: خواندن این سوره بر بالین محتضر، جان دادن را برایش آسان می‌کند. در روایتی از امام کاظم بیان شده است که فرمودند: خواندن سوره صافات نزد هر مؤمنی که به سختی در حال جان دادن است، باعث می‌شود خداوند مرگش را سریع و آسان ‌کند.

به طور کلی خواندن هر سوره یا آیه‌ای از قرآن برای اموات و هدیه کردن ثوابش به روح رفتگان خوب است و در احادیث سفارش زیادی به این کار شده است. پیامبر اکرم در این باره فرمودند: هر کس آیه‌ای از قرآن را بر اهل قبور قرائت کند، خداوند ثواب 70 پیامبر را به او خواهد داد، اما در این میان آیات و سوره‌های خاصی هستند که تاکید زیادی به خواندن آنها برای اموات شده است که در این مطلب به نام این سوره‌ها و آثاری که بر روح درگذشتگان دارند اشاره شده .

 

> انواع استخاره در اسلام

 

۵
از ۵
۲۱ مشارکت کننده
هانیه گفت:
مطالبتون خیلی مفید بود
خیلی لذت بردم از مطالعه مطالب
علی گفت:
فوق العاده مطالب که درج کردید عالی بودن
من خیلی استفاده کردم
ممنون از فروشگاه خوبتون
سجاد گفت:
سلام وقت بخیر
خدا قوت
چقدر من دنبال این مطالب بود البته صحیحش
خیلی ممنون ازتون من خیلی به کارم امد و استفاده کردم
سجاد خراسانی گفت:
ممنونم از مطلبتون
حدیث گفت:
سلام
من بعد از فوت دوستم خیلی تو گوگل سرچ کردم که بهترین سوره برای اموات چی هست
و چی بخونم که بهتر باش برای دوستم که داخل سایت شما مطالب مطالعه کردم و خیلی کمک کرد مطالبتون واقعا خیلی خوب بود و مفید بود برای من ممنونم ازتون
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش